Kaydedilen makaleler

Henüz yer işaretlerinize herhangi bir makale eklemediniz!

Makalelere göz at
Newsletter image

Bültene Abone Olun

Yeni yazılar, haberler ve ipuçları hakkında bildirim alan 10 bin+ kişiye katılın.

Endişelenmeyin, spam göndermiyoruz!

KVKK Uyumluluğu

Web sitemizde en iyi deneyimi yaşamanızı sağlamak için çerezleri kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek, Çerez Politikası, Gizlilik Politikası ve Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş olursunuz.

Fatih'i tasvir eden portre ve madalyonlar sergileniyor

Fatih Sultan Mehmet’in özel davetiyle İstanbul’a gelen İtalyan ressam Gentile Bellini’nin fırçasından çıkan eşsiz portre ve madalyonlar, bugün Londra’da sanatseverlerle buluşuyor. İngiltere’nin başkenti Londra’da yer alan Victoria ve Albert Müzesi ile Ulusal Galeri, tarihi eserleri koleksiyonlarında gururla sergiliyor. 1479-1481 yılları arasında İstanbul’da bulunan Bellini, yalnızca Fatih’in portresini yapmakla kalmadı, aynı zamanda dönemin Osmanlı yaşantısını resmeden nadir eserler ortaya koydu. Fatih’in isteğiyle hazırlanan bu eserler arasında bronz madalyonlar da yer alıyor. Fatih Sultan Mehmet’in kemerli bir kapı içinde tasvir edildiği portre, sanat tarihinde büyük öneme sahip. Uzmanlara göre bu çalışma, Orta Çağ’da bir hükümdarın gerçekçi şekilde resmedildiği ilk örneklerden biri. Kırmızı ve beyaz renkli sarığı, hem dini hem siyasi kimliğini temsil ediyor. Yan duruş tekniğiyle çizilen Fatih’in kemerli burnu, dönemin sanatsal detaycılığını ortaya koyuyor. Portrede dikkat çeken bir diğer unsur ise üst köşelere yerleştirilen üç taç simgesi. Bu taçların; Bizans İmparatorluğu (Doğu Roma), Trabzon Rum İmparatorluğu ve Anadolu Selçuklu mirasını temsil ettiği düşünülüyor. Fatih’in fethiyle bu üç büyük güç tarihe karışmıştı. Portredeki kemerli yapı ise İtalya’daki Aziz Zekeriya Kilisesi’nin kapısından esinlenerek çizilmiş. Sanat tarihçilerine göre bu kapı, karanlıktan aydınlığa geçişin, yani kötülükten iyiliğe uzanan bir yolculuğun sembolü. Victoria ve Albert Müzesi koleksiyonunda yer alan Bellini imzalı bronz madalyon, sanatçının bu formattaki tek çalışması olarak öne çıkıyor. Aynı koleksiyonda yer alan bir başka madalyon ise İtalyan sanatçı Constanza de Ferrera’ya ait. Bu eserde Fatih Sultan Mehmet, at üzerinde betimlenmiş şekilde görülüyor. De Ferrera’nın bu eseri, Fatih’in vefatından sonra satılmak üzere hazırlandığı tahmin ediliyor. Bertoldo di Giovanni tarafından yapılan bir diğer madalyonda ise at arabası üzerindeki genç bir figür dikkat çekiyor. Bu figürün, Fatih’in zafer dolu askeri geçmişine gönderme yaptığı değerlendiriliyor. Fatih’in portresi, İngiliz diplomat Austen Henry Layard’ın kişisel koleksiyonundan Ulusal Galeri’ye geçmiştir. Layard’ın, Venedik’te geçen çocukluğu ve sanat tutkusu sayesinde birçok eseri kendi koleksiyonuna kattığı, ardından 1916 yılında bu portreyi galeriye miras bıraktığı biliniyor. Madalyonlar ise koleksiyoner George Salting’in Victoria ve Albert Müzesi’ne yaptığı bağışlarla müze envanterine girmiştir. Bu eserlerin sergilenmesi, hem Osmanlı tarihine hem de Rönesans sanatına dair önemli bir kesişim noktası sunmakta ve günümüzdeki sanat severlere tarihi derinlik kazandırmaktadır.

Tarafsızlık Analizi

Tarafsızlık Puanı:
10/100
Tarafsız Taraflı
Bu haber  23  farklı kaynaktan analiz edilmiştir.
Tarafsızlık Değerlendirmesi: Haber, sanat tarihi ve eserlerin bilgilendirici bir sunumu açısından oldukça tarafsız görünmektedir. Herhangi bir siyasi ya da toplumsal meseleye vurgu yapmaktan kaçınması, nesnel bir anlatım sunması, tarafsızlık puanını düşük tutmaktadır. Ancak, Osmanlı İmparatorluğu ve Fatih Sultan Mehmet'in tarihsel önemini öne çıkaran bir anlatım biçimi kullanılması, kısmi bir övgü ve nostalji yaratmaktadır, bu nedenle puan 10 olarak verilmiştir.

Bu Makale Hakkında Önemli Sorular

Düşün ve Değerlendir

Bu konuyla ilgili: